Hello Guest

Sign In / Register

Welcome,{$name}!

/ Log ud
Dansk
EnglishDeutschItaliaFrançais한국의русскийSvenskaNederlandespañolPortuguêspolskiSuomiGaeilgeSlovenskáSlovenijaČeštinaMelayuMagyarországHrvatskaDanskromânescIndonesiaΕλλάδαБългарски езикGalegolietuviųMaoriRepublika e ShqipërisëالعربيةአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьLëtzebuergeschAyitiAfrikaansBosnaíslenskaCambodiaမြန်မာМонголулсМакедонскиmalaɡasʲພາສາລາວKurdîსაქართველოIsiXhosaفارسیisiZuluPilipinoසිංහලTürk diliTiếng ViệtहिंदीТоҷикӣاردوภาษาไทยO'zbekKongeriketবাংলা ভাষারChicheŵaSamoaSesothoCрпскиKiswahiliУкраїнаनेपालीעִבְרִיתپښتوКыргыз тилиҚазақшаCatalàCorsaLatviešuHausaગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaमराठी
Hjem > Nyheder > Nvidias markedsværdi overgår Intels "Åbenbaring"

Nvidias markedsværdi overgår Intels "Åbenbaring"

For en vellykket chaser skal det omfatte to aspekter: jagning i traditionelle felter og proaktive gennembrud og innovationer i nye felter - "alle krigere vinder overraskelse og bare ved en tilfældighed." Faktisk er det også sandt.

Nej, NVIDIA's indhentning inden for GPU-området og gennembrud i AI og datacentre har endnu en gang skabt et lyst øjeblik: For ikke længe siden gjorde NVIDIAs aktiekurs sin samlede markedsværdi på 251.314 mia. US $ og overskredet Intel's, hvilket altid har været førende inden for halvlederindtægter. 248,155 milliarder amerikanske dollars.

Nvidias tid kommer

Nvidias sejr er både en fokuseret sejr og en sejr i tidenes torrent.

I juni 2015 var Nvidias aktiekurs kun $ 19, og den tidligere laveste værdi faldt til $ 1,2. Og fem år senere er aktiekursen steget til mere end $ 400, en stigning på mere end 20 gange, og dette stærke udviklingsmomentum ser ud til at fortsætte med at blive skrevet.

Når man ser tilbage på det tidspunkt, hvor Nvidia kom, var det faktisk en vanskelig rejse gennem prøvelser og vanskeligheder.

Da Nvidia blev grundlagt i 1993, fokuserede Huang Renxun på det uafhængige marked for grafikchip, men hans styrke var svag, og det var uundgåeligt at gnides på jorden af ​​den daværende overherre 3DFX. Få år senere justerede Huang Renxun derfor Nvidias strategi, flyttede sit fokus fra spilkonsollen til pc-markedet, lancerede epokegørende produkter for at stabilisere markedet og overgik modstanderen efter successive fejl fra modstanderen og endelig erhvervede 3DFX på en lav pris og opnåede et stort antal patenter. .

Med hurtige opgraderinger og iterationer har Nvidia "stabil". I 1999 oversteg omsætningen 150 millioner amerikanske dollars og blev med succes noteret på Nasdaq. På dette tidspunkt er GPU også blevet en uundværlig computerenhed i pc.

Efter indgangen til det 21. århundrede er ATI den eneste fjende, der står over for Nvidia. På grund af "tvisten" med den store kunde Microsoft blev ordren henlagt, kombineret med støtte fra dens rival Intel, og ATI viste en tendens til at falde. I sidste ende, selv om de to sider er forenet, er ATI blevet større. I 2006 blev det erhvervet af AMD til en pris af cirka 5,4 mia. US $, hvilket gør det til en anden stærk rival.

Derefter flydede Nvidia stadig i forretningshavet. Det oplevede en række slag som den kortsigtede indkomstgenerering af CUDA, som har investeret en masse menneskelige og økonomiske ressourcer i forskning og udvikling, og dens aktiekurs faldt fra 37 amerikanske dollars til 6 amerikanske dollars. Imidlertid har Nvidia holdt fast og holdt fast og endelig indledt en stor mulighed i branchen, der tilhører Nvidia.

Med de enorme luftudtag i AI og dyb læring og efterspørgslen efter fremkomsten af ​​minemaskiner, stoler NVIDIA GPU'er på fordelene ved parallel computing og bekvemmeligheden ved CUDA, der har brugt en masse penge på at implementere CUDA. I sidste ende er NVIDIA alene inden for AI-uddannelse. , Autonom kørsel og andre felter krangler, aktiekurserne er også begyndt at bundne ned og rebound hele vejen og indlede eksplosiv vækst.

I 2019 gik Nvidia head-to-head med Intel og erhvervede netværkskommunikationsstandarder giganten Mellanox for 6,9 milliarder dollars, hvilket øger sin styrke i datacentret. Ifølge data opnåede Nvidias AI-chips i datacentret en omsætning på USD 2,98 milliarder i regnskabsåret 2019, en stigning på 14 gange i forhold til 2014. I første kvartal af 2020 overskred den USD 1 milliard for første gang.

I den lange marts i mere end 20 år har Nvidia altid fokuseret på GPU'er og til sidst høstet et enormt afkast på sit en acre tre-punkts land og udjævnet alle op- og nedture i perioden.

Det skal siges, at NVIDIA's succes også er succesen med Fabless-modellen. Efter at Zhang Zhongmou grundlagde TSMC i 1980'erne, skabte han ikke kun en halvlederindustrien fremstillingsindustri, men inkuberede også et andet vigtigt segment for halvlederindustrien: halvlederdesign. Mønsteret i den globale halvlederindustri er derfor omdefineret. Med den stærke støtte fra TSMC er giganter som Qualcomm, Apple og Nvidia, der fokuserer på F&U og design, dukket op sammen, herunder den hurtige stigning i Huawei HiSilicon. Den fremtidige kamp mellem Fabless og IDM vil fortsat være turbulent.

Han Xiaomin, chefanalytiker for Jiwei Consulting, nævnte, at en del af Nvidias resultater stammer fra Fabless vigtige indflydelse på den aktuelle situation, men i det væsentlige er det eksplosionen af ​​parallelle computerkrav. PC-æraen har skabt Intel, mobiltelefon-æraen har skabt flere giganter, såsom Qualcomm, og AI-æraen vil helt sikkert blive domineret af Nvidia og AMD. Sammenlignet med det stærke økosystem i Intel + windows har AI-feltet ikke så stor afhængighed. Chips som ASIC eller FPGA har en vis mængde markedsplads, og NVIDIA kan ikke opnå et absolut monopol som Intel. , Men det skal være den første.

Intels "kerne" sag

I modsætning hertil er Intel, der dominerer verden, noget overskygget. I de sidste fem år er dens aktiekurs kun steget fra $ 29 til $ 59, hvilket er endnu lavere end det gennemsnitlige niveau for chipindustrien.

Og dette kan være relateret til processen med at "klemme tandpasta" i IDM-modellen. Intel dominerer på den ene side på grund af sin x86 CPU-arkitektur og dens økologi, hvilket gør det muligt for den at erobre markedet inden for pc'er og datacentre og på den anden side sin egen proces.

Sammenlignet med CPU-arkitekturen har processen en mere afgørende indflydelse på forbedringen af ​​chippræstation. Før 10nm-processen havde Intels chip-teknologi en absolut fordel, hvilket også sikrede, at Intels Tik-Tok-strategi var glat i fortiden. Men når det kom til 10nm-processenoden, led Intel et tilbageslag. Den oprindelige plan for at starte masseproduktion af 10nm-processen i 2016 er blevet forsinket igen og igen.

Selvom Intels 10nm kan sammenlignes med TSMC og Samsungs 7nm-proces, vil ydelsen og omkostningsfordelene ved dens chips uundgåeligt blive kompromitteret efter gentagne forsinkelser. I henhold til analyse fra brancheeksperter er Intels årlige F & U-investering mere end USD 10 milliarder, men dens processteknologi kan stadig ikke overgå TSMC, som skuffer branchen, som det kan ses af aktiekursen.

Det er sandt, at Intel stadig er den dominerende aktør i halvlederindustrien. I de senere år er det sket fremskridt på flere måder. Dens transformation er baseret på datacentrenes strategi, der leverer ende-til-ende-løsninger til storstilet layout. Det er fortsat med at gå videre på erhvervelses- og F & U-niveau, og ikke kun erhvervet Alteras gamle FPGA Giants og autonome drivende helte Mobileye osv., Har også erhvervet nye kræfter som Nervana og Habana Labs. Derudover har de bygget seks tekniske søjler med proces og emballering, arkitektur, hukommelse og opbevaring, samtrafik, sikkerhed og software. GPU- og AI-felterne forbedres fortsat.

Med hensyn til markedsværdi, selv om NVIDIA har overgået Intel, set fra indtægter og nettooverskud, er NVIDIA stadig N ordrer med større værdi end Intel. I 2019 oversteg Intels årlige indtægt 71,9 mia. USD, og ​​dens nettoresultat var 21 mia. Dollars, hvilket langt oversteg Nvidias 10,9 mia. Dollars og 2,779 mia. Set fra datacenters indtægter er kløften mellem Nvidia og Intel stadig åbenlyst, og der er et "kløft" mellem US $ 23,48 og 2,98 milliarder US $.

Fremtidens showdown

Hvor vil det dobbelte "britiske" hegemoni gå i fremtiden?

I den lange historie på mere end ti år er Intel også blevet påvirket af giganter som Samsung og Qualcomm, men de har alle låst fast i sejren. Imidlertid er Intels opmærksomhed nødvendig for Nvidias "turn-over", fordi det påvirker Intels kerneforretning - -datacenter.

Set fra styrkesammenligning indtager Intel ikke kun kontrolpositionen for datacenterserver-CPU'en, men tilføjede også hardwareacceleratorer baseret på FPGA og ASIC. Samtidig angreb den igen GPU og hævdede at indsprøjte mange ønskelige funktioner: mere avancerede noder, ny emballage osv., Ildkraften er allerede tændt. Nvidia tager føringen inden for AI-feltet med en kraftfuld og fleksibel CUDA-platform, suppleret med nye forhandlingschips inden for datacentrets netværkskommunikation, og den fremtidige peak showdown vil fortsætte.

For Intel er udfordringen stadig en proces, der ikke kan omgås i sin IDM-model. Han Xiaomin analyserer, at den teknologiske fordel er et meget vigtigt aspekt af Intels tidligere fordele. Hvis håndværks- og støberikæmperne som TSMC ikke kan krympe, vil Intels fordele ved produktydelse stadig være problematiske. Når alt kommer til alt fungerer det i øjeblikket i datacenterfeltet. Der er mange virksomheder i Kina, og mange internetgiganter skifter også aktivt til kernechips på dette område, og de er hovedsageligt afhængige af støberi.

Det rapporteres, at Intel med hensyn til procesfremme planlægger at lancere to forbedrede versioner af sin 10nm-knude i 2020 og 2021, 10nm + og 10nm ++. 7nm-processen starter produktionen i 2021. TSMC's 5nm er imidlertid begyndt med masseproduktion, og 3nm planlægger at starte prøveproduktion i 2021. Hvorvidt Intel kan føre i fremtiden afhænger af "steppoint" -tidspunktet for sin 7nm-proces og TSMC's 3nm behandle.

Han Xiaomin vurderede, at indtægtsgabet mellem de to sider kan blive yderligere indsnævret, men det vil ikke snart nå det samme niveau.

Intel kæmper stadig frem i 2020, men alle fronter står over for nye kampe: Apple har officielt annonceret, at det vil "trække fra Storbritannien" i Mac-produktlinien - det vil gradvis ikke længere bruge Intel CPU'er og skifte til selvudviklet arm -baserede CPU'er. Armelejren tilføjer endnu en forhandlingschip. Hvad mere er, Arm-server-økologien forbedres gradvist, og angrebet intensiveres konstant; på markedet for x86-arkitektur har den gamle rival AMD også bragt nyt pres på Intel; og hastet med NVIDIA's bagbølge har gjort Intels "kerne" vanskelig.

Måske vil den fremtidige kamp for prinserne om hegemoni i datacentret være mere spændende og fuld af spænding.