Hjem > Nyheder > Ekspert: Vær forsigtig med Washingtons "våben" af halvleder og andre forsyningskæder

Ekspert: Vær forsigtig med Washingtons "våben" af halvleder og andre forsyningskæder

USA har udstedt en administrativ ordre til at justere forsyningskæden af ​​vigtige dele, og vil opbygge et stabilt indkøbssystem i fire nøglekategorier, herunder halvledere, rene elektriske køretøjer (EV) batterier, sjældne jordarter og medicinske produkter og samarbejder med allierede eller regioner for at fremme forsyningskæden. Styrkelse af foranstaltninger. Selv om de ikke direkte peger på Kina som Trump, forstår alle Washingtons hensigt at forsøge at bruge ideologi og værdier som et opkald til at rekonstruere den tidligere markedsdrevne globale forsyningskæde for at slippe af med forsyningskæden til fastlandet Kina . Afhængighed. Det skal siges, at dette er en umulig opgave.

Den globale højteknologiske industri er et gyldent abstrakt koncept, men forsyningskæden er en reel fysisk eksistens. Selvom top-down-politiske styrker vil gribe ind fra tid til anden, er dets interne logik baseret på markedsfaktorer som produktkvalitet, omkostningseffektivitet og omkostningseffektivitet og drives fra bunden op. I sidste ende vil der blive dannet en global opdeling af arbejds- og samarbejdsnetværk med komplementære fordele på grundlag af de fordele og evner i landene. Med sin egen indsats er Kina blevet en af ​​de vigtige centre, og klatrer konstant fra den low-end til mid-til-høje ende af industrikæden gennem innovationsdrevet, transformation og opgradering.

Men mange amerikanere mener, at det er uacceptabelt for Kina at overgå USA. De tror på, at det kan være indeholdt på forskellige måder. Dagens Biden Administration håber at nå målet om at holde Kina ved at forene flere allierede og lave nogle bidrag på forsyningskæden. Den første er at skabe en alternativ forsyningskæde. Med de eksisterende teknologiske fordele og globale styrke i USA er der ikke noget problem med teknisk gennemførlighed. Genopbygning af forsyningskæden er ikke mere end tre formål: den ene er at forhindre større katastrofer eller geopolitiske konflikter og udvekslinger. Det er et "sparet dæk" og behøver ikke at være opmærksom på omkostningseffektiviteten; Den anden er at bruge regeringens "synlige hånd" til rekonstruktion af forsyningen. Det er naturligvis urealistisk at genvinde fordelene i åben markedskonkurrence. Den tredje er at forberede sig på "våben i fremtiden i fremtiden og bruge forsyningskæden som en" atomkraft "for at bremse Kinas stigning.

Afskrækkes effekten af ​​at kæmpe alene under Trump Era var ikke signifikant. Kan Biden-administrationen vende situationen rundt ved at danne bander og "grupper"? Derudover er effekten af ​​en enkelt kerneteknologi ikke ideel, så er forsyningskæden en mere effektiv og kraftig "atomkraft"?

Ifølge denne logik kan den globale forsyningskæde stå over for tre faser. Den første er globaliseringsfasen af ​​forsyningskæden. Højteknologiske industriens velstand i de sidste par årtier har påberåbt sig globaliseringen af ​​markedsdrevne forsyningskæder, for hvilke Kina har bidraget. Nu går det ind i anden fase, som er politiseringen af ​​forsyningskæden, og USA's politiske magt er blevet den største variabel. I fremtiden skal vi være opmærksomme på tredje fase, hvilket er "våben" i forsyningskæden.

Supply Chain System har længe været mig i dig, og du i mig. På grund af dets kraftfulde eksternaliteter har den attributterne af kvasi-offentlige goder. Med den stærke indgriben af ​​geopolitisk ledet af USA er forsyningskæden blevet injiceret med stor usikkerhed, som er den største fjende af forsyningskæden. Under epidemien blev den globale forsyningskæde stærkt påvirket, og det globale medicinske og personlige beskyttelsesudstyr var alvorligt mangelfuldt. Dette er en naturkatastrofe. Det seneste "kernekort" fænomen i bilindustrien skyldes stort set "menneskeskabte ulykker", hvilket er uadskilleligt fra den amerikanske regerings "politisering" og "våben" af halvledere. Manglen på halvlederforsyninger har tvunget os auto virksomheder og andre producenter til at skære produktionen. Kun et meget bestemt markedsorienteret globalt forsyningskædesystem kan virkelig tjene USAs interesser.

I de sidste to år har U.S. regeringen løbende eskaleret Huaweis ophør af forsyning, der viser, at for at indeholde Kina vil de gøre alt, hvad det kræver, og vi skal træffe forholdsregler. Vi behøver dog ikke at blive ledet af den amerikanske regerings hver bevægelse. Vi skal stadig basere os selv på os selv, forfølge en aktiv forsvarspolitik og formulere relevante strategier.

For det første vil Kina ikke bruge sin egen forsyningskæde til at angribe andre. Kinas stigning afhænger af markedsfaktorer som lønomkostninger, produktkonkurrenceevne og teknologisk innovation. Derfor er det en langsigtet løsning at øge innovationen, fremskynde udviklingen og styrke ens egen styrke. Især innovation. Gabet i innovation bestemmer direkte effekten af ​​den amerikanske regerings substitutionsstrategi. Vi har stadig et stort hul inden for halvlederudstyr, materialer og fremstilling. Den bedste måde at håndtere på er at gøre os større og stærkere for løbende at forbedre vores styrke og undgå at åbne kløften i teknologisk innovation.

For det andet er det defensive hjerte uundværligt. Vi skal også udføre en omfattende undersøgelse af forsyningskæden, rettidig check for udeladelser og udfylde ledige stillinger og tage fat på forskellige risici i forsyningskæden for at kompensere for mangler og eliminere skjulte farer.

For det tredje etablere det nødvendige modforanstaltningssystem. Hvis nogen fornærmer mig, vil jeg fornærme andre. I 2020 har Kina etableret en "liste over upålidelige enheder" -system. Udenrigsministeriet har besluttet at pålægge amerikanske virksomheder, der er involveret i våbenhandel til Taiwan, samt relevante amerikanske personer og enheder, der spiller en dårlig rolle i våbenhandel til Taiwan. Som et japansk medier sagde: "Nu er Kina begyndt at opbygge en værktøjskasse, der ligner amerikanske sanktioner, som kan bruge økonomien som et middel til angreb og forhindre urimelige slæder eller begrænsninger for dets corporate eller nationale politikker af eksterne kræfter."

Som reaktion på forsyningskædeproblemer bør vi fremskynde undersøgelsen af ​​tilsvarende modforanstaltninger. Under Trump Era var nogle amerikanske virksomheder involveret i sanktioner mod Huawei, og der var en bestemt passiv "komponent". Kina har hidtil ikke pålagt væsentlige sanktioner over for disse virksomheder. Denne situation er dog ikke laissez-faire og overbærende. Ved at hjælpe den nye amerikanske regering til at genopbygge den alternative forsyningskæde, vil det mere legitimere den "proaktive" side af virksomheder. Hvis forsyningskæden er virkelig "våben, så vil naturen være helt anderledes, og Kina vil aldrig lade det gå.

Den globale forsyningskæde, som en kvasi-offentlige goder, er afhængig af alles fælles konstruktion og vedligeholdelse. Det er nødvendigt at beskytte det sorte får, der forårsager hele kroppens brudte vinduesvirkning. På nuværende tidspunkt har Supply Chain Globalization en betydelig grad af høj effektivitet, og sikkerhed er dens livlin. Den nuværende "chipmangel" skyldes stort set den usikkerhed, der er forårsaget af epidemien og den kinesisk-amerikanske teknologikrig. Kunder akkumulerer opgørelse og forværrer ubalancen i forsyningskæden. Denne domino effekt er stadig i sine tidlige stadier, og den næste udvikling er svært at være optimistisk. I dag forværrer Washingtons handlinger yderligere denne usikkerhed: Forsyningen kan til enhver tid skæres af til enhver tid, og forsyningskæden bliver endnu mere uforudsigelig. Det kan siges, at den amerikanske regerings politiske indgriben er den mest alvorlige virus implanteret i forsyningskæden. Uanset om det er et kronisk angreb eller et akut udbrud, er blevet den største spænding. Den eneste sikkerhed er, at der i sidste ende nyder ingen gavn af det.